Fehérjék: az izomzat építőkövei, az ideális testsúlykontroll útján

2013.05.01 09:39

 

    A fehérjék aminosavakból épülnek fel. Az emberi szervezetben 20 féle aminosav fordul elő. Minthogy a táplálékainkban található fehérje igen nagy molekulákból áll, az emésztés folyamatában ezeket aminosavakra kell lebontani. Csak ezek tudnak áthatolni a bélfalon és bekerülni a vérkeringésünkbe, hogy onnan a májba vagy a test sejtjeibe jutva új anyagokká alakulhassanak át. Bár az emberi szervezet a legtöbb aminosavat elő tudja állítani, kilenc generálására nem képes. Ezeket táplálék formájában kell a szervezetbe juttatnunk, mégpedig mind a kilencet. Ezeket a létfontosságú aminosavakat nevezzük esszenciális aminosavaknak. Ha csak egyetlen létfontosságú aminosav is hiányzik gyengül az immunrendszer, a teljesítőképesség, a fehérjeszintézis folyamata megakad,gyengének, erőtlennek érezzük magunkat, a gyermek nem fejlődik kellőképpen, időskorban felgyorsul az öregedési folyamat.

 

    Az a táplálék nevezhető biológiailag magas értékű fehérjének, amely tartalmazza az összes létfontosságú aminosavat: húsok (főként a fehér húsok és a hal), tojás, hüvelyesek(bab, zöldbab, rizs, rozs, zab). Egy felnőtt ember fehérje bevitele: 1-1,5 gramm/testsúly kiló. Sportoló felnőttnél: 1,8- 2,5 gramm/testsúlykilóra is emelkedhet. Egy példa. 90 kilós sportoló férfinak, átlagosan 180 gramm fehérjére van szüksége a rendes fejlődéshez, amit ha húsból és fehérje turmixból számolunk: közel 500 gramm csirkemell és 3x1,5 kanál fehérje turmix.  Az elfogyasztott hüvelyesek fehérje mennyiséget nem mindig kalkuláljuk bele, mert felszívódás-hasznosulás arányuk rosszabb, ezeket főként összetett szénhidrát értékük miatt fogyasztjuk. Fontos, hogy a rendszeres, magas fehérje bevitel mellett fogyasszunk sok vizet. (Az egyéni genetikai tényezők mindig befolyásolják a napi bevitelre vonatkozó adatokat, épp ezért csakis az egyénra szabott étrend, s annak betartása hozhat 100 %-os eredményt!)